Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.04 20:09 - Историята на МЕЛИСИГЕН (известен като Омир)
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 2175 Коментари: 8 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


 Оцелели са няколко биографии на Омир. Времето на написването и авторите им са неизвестни.
Осем такива са издадени от
A Westermann (Braunschweig, 1845). Една  се приписва на Херодот, а други две – на Плутарх. Според Croiset “те всички са от епохата на Империята” (с. 10)

Ето какво се казва в тази, която се е приписвала на Херодот (преразказвам):


             „.В Куме, в Еолия, се събирали гърци от различни народности (pantodapa ethnea hellenika). Сред тях имало един небогат човек  на име Меланоп. Той се оженил; и му се родила дъщеря, която нарекли Кретеида.  Кретеида заживяла при един познат на мъжа си, на име Исмений.
             И там, близо до една река на име Мелес, тя родила детето си – това бил Омир. Родил се зрящ, а не сляп. Майка му го нарекла Мелесиген, по името на реката (1-3). Скоро след това тя напуснала Исмений и заживяла сама, като работела различни неща, за да издържа себе си и детето. Веднъж станала предачка при някой си Фемий, който учел децата в Смирна на “grammata kai ten allen mousiken”. Фемий харесал жената, и я убедил да се омъжи за него, като обещал да осинови детето и да го образова (4). Мелесиген се оказал способно дете; докато пораснал, той овладял всичко, което Фемий преподавал.
             След време Фемий починал, а след него и Кретеида. Омир (тук авторът все още го нарича Мелесиген) спечелил уважението на съгражданите си като учител.  Започнали да го посещават и някои чужденци, които идвали в Смирна за търговия.
          Сред тях бил и някой си Ментес от областта около остров Левкада.  Той бил образован човек (pepaideumenos, polyistor). Предложил на Мелесиген да пътешества с него. Така Мелесиген изоставил учителстването и тръгнал с кораба на Ментес; и където пристигнели, се интересувал да научи за мястото и хората (dieorato kai historeon epunthaneto) (5-6). И си записвал узнатото (mnemosyna grafesthai).
          На връщане от Иберия и Тирения пристигнали в Итака. Там Омир почувствал, че започва да губи зрението си. И Ментес, който трябвало да отпътува за Левкада, го оставил при един свой приятел итакиец на име Ментор. Той се грижил добре за него, лекувал го; а през това време Омир разпитвал за Одисей.
          Итакийците казват, че тогава ослепял, а пък аз (казва “Херодот”) мисля, че това се случило когато вече бил в Колофон (“а и колофонците казват така”), където пристигнал след време заедно с Ментес (7-8).
          След като прекарал известно време в Колофон се завърнал (вече напълно ослепял) в Смирна и там започнал да съчинява поемите си. След време - поради бедност - решил да напусне Смирна и да иде в Куме. По пътя минал през градчето Неон тейхос и спрял при един обущар на име Тихий, който го съжалил заради слепотата му, а и харесал стиховете му. Така заживял в обущарницата. Там създал поемата за похода на Амфиарай срещу Тива и химните за боговете. “И чак до мое време неотейхийците показваха мястото, където някога седял и рецитирал стиховете си...” (9-10). После се отправил към Куме, като по пътя, по молба на роднини на фригийския цар Мидас, съчинил епиграма за него - която и била написана върху надгробния паметник на царя.
         В Куме рецитирал стиховете си по местата, където се събирали старите мъже (leschai), и станал толкова популярен, че някои предложили да му се гласува издръжка. В градския съвет (boule) се провело обсъждане и някой от съветниците се възпротивил, като казал, че ако започнат да хранят и слепците (homeroi) скоро в държавата щяла се събере голяма и безполезна тълпа. Защото кумейците наричали слепите (typhloi) с думата homeroi. И оттам му останало името Омир (11-13). Накрая и архонтът се изказал против; и решили да не дават издръжка.
        Тогава Омир напуснал Куме и отишъл във Фокея. Там имало един учител на име Тесторид. Той предложил на Омир да го издържа, а той пък да запишел дотогавашните си стихове; и тези, които щял съчини по-нататък, да ги припишел на Тесторид. Омир се съгласил. Там съчинил “малката Илиада” и “Фокаида”. Тогава Тесторид напуснал Фокея с намерение да си присвои тези поеми; и отишъл в Хиос, където станал учител и представял стиховете на Омир за свои. И имал успех.

След време някои хиосци пристигнали във Фокея и разказали за това на Омир. Тогава той решил да отиде и да изобличи Тесторид. И тъй като не намерил веднага кораб за Хиос, тръгнал към Еритрея. Там попаднал на едни рибари. Те първо не се съгласили да го вземат със себе си, но после, след като насрещен вятър ги върнал обратно на брега, се разкаяли и го закарали до острова.
         Там  Омир прекарал нощта на крайбрежието; а на следващия ден, вървейки, наближил едно село. Там попаднал на един козар-роб на име Главк, който го поканил да сподели трапезата му; а Омир му разказал приключенията си (14-22). На другия ден Главк оставил Омир при козите и отишъл да разкаже за него на господаря си. Господарят първо не повярвал, но след като Омир бил доведен, го харесал и му предложил да остане и да учи децата му.
         Там Омир съчинил “Батрахомиомахията” и останалите си шеговити поеми (изреждат се няколко заглавия, но без “Маргит”). И се прочул из целия Хиос; а Тесторид напуснал острова (23-24).
         После Омир отишъл в главния град и станал учител. Придобил почитатели, спечелил пари, оженил се и му се родили две дъщери. И там чрез поезията си прославил своите благодетели. Внесъл в “Одисея” името на Ментор - който се грижил да излекува очите му. Там споменал и съпруга на майка си, учителя Фемий.И още – Ментес и Тихий (25-26).
         И като забелязал, че за Аргос се говори много, а за Атина – по-малко, включил в поемите си някои стихове в похвала на Атина.
      После решил да посети континентална Гърция и по пътя най-напред спрял в Самос (27-29). Там се провеждал празника Апатурии: и един човек, който познавал Омир още от Хиос, го поканил да вземе участие. Някои от стиховете, които съчинил там, били запомнени и после се пеели на острова по празници.
      През пролетта се отправил към Атина; но на Иос се разболял и не могъл да продължи нататък; и умрял.
      Погребали го на брега (30-36).

Автор: доц.д-р. Николай Гочев

Оригинална статия За Омир.





Гласувай:
12
0


Вълнообразно


1. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю Дилян!
13.04 21:44
Да, Омир е вкарал Ментес в Одисеята
Като син на цар Анхиал от остров Тафос- Левкада!
А цар Анхиал е сподвижник на Одисей, участвал в Троянската война и загинал в нея
Описва и пътуване на Ментес в Тъмното, Черно море, където живеят много народи с един език-явно фиксира така нарецчените траки-Много племена с един език!
Да , двете поеми се базират явно на фолклор, препредаващ събития ,състояли се някъде другаде, но пригодени към местните условия!

Хубави празници, Деляне!
цитирай
2. syrmaepon - Много учени се изказват за това че ...
14.04 11:00
Много учени се изказват за това че кавказките сказания са първооснова на гръцките поеми или произлизат от една основа. При това произлизат от народите от Предна Азия.
цитирай
3. didanov - здравей Леоне
14.04 13:59
от тази биография не става много ясно как точно Омир е събирал и преразказвал събитията от Илиада откъде и от кого е черпил сведения - въпреки това той е оример за всички след него поети и историци, така ще едва ли е било само измислица.
В древността преди тъмните векове народите със сроден език са населявали не само едно море - Тъмното или Черно, а цели три - Бяло море наречено Тракийско море и Мраморно море- Хелеспонта, което е било забележи - вътрешно море за тракийските племена, както Средиземно за Римската империя.Хубави празници и на теб!
цитирай
4. didanov - съмнявам се да са първооснова сирма
14.04 14:03
syrmaepon написа:
Много учени се изказват за това че кавказките сказания са първооснова на гръцките поеми или произлизат от една основа. При това произлизат от народите от Предна Азия.

най-вероятно заети от първоизточника - тракийската цивилизация. освен това други твърдят че първите Кавказки планини са били на Балканите.
цитирай
5. leonleonovpom2 - Вероятно фолклорът е хетски- те ...
14.04 14:22
Вероятно фолклорът е хетски- те воюват с колесници, но хетите са свързани с траките, безспорно
Езикът им е индоевропейски, като нащия, вода на техния език е уотър , я до нашенската дума има само две крачки:
Уотър-вотър-вода!

Хубави празници , Деляне!
цитирай
6. didanov - едва ли хетите имат нещо общо с Илиада и Омир
14.04 23:06
по времето на Омир Хетската империя отдавна не съществува, всъщност тя се разпада именно след нашествията на т.н. морски народи непосредствено след Троянската война. Хетското население отдавна е изтласкано или асимилирано от Анатолия. Ако има фолклорни спомени то те са на мизийска, фригийска и лидийска тоест тракийска основа. Лека вечер.
цитирай
7. shtaparov - "Гърци от различни народн...
16.04 23:33
"Гърци от различни народности"??!! Това е невероятно ценно сведение!
цитирай
8. didanov - то е ясно щапар :)
17.04 18:23
shtaparov написа:
"Гърци от различни народности"??!! Това е невероятно ценно сведение!

"гърци" йонийци, еолийци, карийци, дорийци всичките от предгръцките Йон, Еол, Кар, и Дор
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 1051881
Постинги: 1065
Коментари: 2451
Гласове: 2417
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?