Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.04.2019 16:27 - Наръчник на агитатора - насилствената колективизация в България
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 1981 Коментари: 0 Гласове:
12

Последна промяна: 30.04.2019 16:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Наръчник на агитатора –методи за агитация на кулаците и неосъзнатите селяни да влизат в ТКЗС(строго секретна брошура до партийните секретари по места).
Метод 1: нагледна агитация – да се пишат лозунги и обидни думи по стените на къщите и по портите на нарочените селяни.
Метод 2: нощни агитки – групи комсомолчета обикалят къщите и пеят под прозорците куплетчета от рода на : „ Ако не влезеш, чичо в текезесето – ще увиснеш чичо на въжето“.
Метод 3 – затваряне в кучешкия рай при плъховете, тоест в мазето на общината.
Метод 4 – физическа обработка, сиреч бой.
Метод 5 – психическа обработка: заплашване, че ако не влезеш в ТКЗС-то, ще те пратят в Белене. Метод 6 – психическа обработка на децата в училище – изправя учителят детето пред черната дъска и му говори как може да търпи враг на народа, през това време другите деца дюдюкат и подгонват разплаканото дете – да ходи да агитира баща си: „Влизай бе, тате, срам ме е!“
Метод 7 – цяла нощ да правиш поклони ничком пред портретите на Сталин и Червенков, спреш ли – прилага се метод  4.
Метод 8 – търкаляне в бъчва: изкарват те извън селото, край някоя вада, във вадата – бъчва, казват ти: тикай нагоре по баира, горе те напъхват в бъчвата и те блъсватнадолу по баира, долу те чакат, натопяват те в калната вада, за да се свестиш: „ Влизаш ли в ТКЗС-то?“: ако не щеш – пак тикаш бъчвата нагоре, пак те пускат надолу. И така цяла нощ. Ако издържиш бъчвата, прилага се метод 9
инсценировка на разстрел: извеждат те късно нощем извън селото до някаква пропаст или яма,до ръба на ямата виждаш силуета на друг човек с вързани очи, а на дест крачки от него – трима души с насочени пушки, завързват ти очите, казват ти да чакаш, през това време чуваш: -Влизаш ли в ТКЗС-то?
-Не, не влизам – отговаря оня с вързаните очи.
-Втори път няма да питаме: влизаш ли?
-Не, няма да вляза!
-Добре зареди пушките. (щракат затворите на пушките). За трети  и последен път те питаме: влизаш ли в ТКЗС-то?
-Не!
-Огън!
Залп. Сърцераздирателен предсмъртен вик. От дъното на ямата се чува как пльосва трупът на разстреляния (търкулнали са камък).
-Следващият! Подкарват те към ръба на ямата.
Ако издържиш и кажеш „не“ – се прилага метод 4, после метод 7, а на сутринта се прилага метод 10 – публично опозоряване: дават ти да носиш плакат, на който пише :“Аз съм Кулак – народен враг“ и те изкарват на улицата пред теб тръгва глашатаят с барабана, след теб милиционер с пушка.
Глашатаят бие барабана, хората наизлизат пред портите, наоколо – орляк дечурлига, на всеки десет крачки спираш и викаш: Драги съседи! Аз съм кулак –народен враг. Не ме гледайте – влизайте в ТКЗС-то, там е бъдещето, там е народното щастие. И така обикаляш до късна вечер и повтаряш хиляда пъти. Ако и на това издържиш и пак не щеш – прилага се метод 11, което е изпълнение на заканата от метод 5, т.е. пращат те в Белене. Докато си там, се прилага Метод 12 – психическо преломяване на стопанката : лельо еди-коя си, ако не влезеш в ТКЗС-то, бай-еди-кой си ще изгние на острова, ако ти е мил, влез и ще го върнем веднага. Жената да издържи седмица-две, поплаче, поплаче и кандисва.

Откъс от „Български хроники“ том 4 Стефан Цанев
image Кулак (от руски: „юмрук“) e пейоративно определение в комунистическата пропаганда в Съветския съюз, по-късно разпространено в България и други социалистически страни, отнасящо се за относително заможни селяни, смятани за потенциални противници на колективизацията и тоталитарния режим. Кулаци в Русия и СССР Създадено е и придобива популярност в Русия преди Октомврийската революция, като е използвано за обозначаване на определена селска прослойка – частни лица, даващи пари назаем, обикновено срещу ипотека. Познатата днес широко разпространена употреба на термина е характерна за терминологията на руския марксизъм, има по-друго съдържание и възниква през 1920-те и 1930-те години в СССР, по време на колективизацията на земята. Съгласно марксическата теория от 1920-те години селячеството се дели на няколко групи.   
  Кулаци – така са наричани по-заможните селяни, които използват наемен труд, притежават търговски или производствени обекти за услуги или за обработка на селскостопански продукт. Точно определение на характерните признаци на кулачеството не са дадени, както и няма законови документи за размера на богатството или влиянието им в селските общински управи. Кулакът е наричан „класов враг“. Тази неопределеност на понятието е позволявало всяка съпротива срещу социалистическото управление да бъде обозначавана като кулашка и да се прилагат различни репресивни мерки в процеса на т. нар. „разкулачване“. За „народни врагове“ и кулаци са обявявани дори семейства, които не искат доброволно да предадат единствената си крава в колхоза. Така в болшевишката теория и управленческа практика се налага този термин и не означава хора с влияние, не е някаква морална или нравствена характеристика, а обозначава враг и придобива политизиран смисъл и значение.
Понятието „кулак“ Владимир Ленин формулира по следния начин:         „Кулак: всеки селянин, който е произвел пшеница (храна) със своя труд и даже без използването на наемен труд, но крие пшеницата, се превръща в експлоататор, кулак, спекулант.“     Селски бедняци, предлагащи труда си срещу заплащане като наемни работници.     Средни селяни, които в икономическо отношение са между горните 2 категории – притежават собственост и с труда си получават доходи за семействата си. През 1929 година съветското правителство дефинира кулака като човек, „който наема чужд труд, притежател на мелница, гатер или техника, които отдава под наем, занимава се с търговия и лихварство и въобще има други нетрудови приходи, в това число и свещенически“.

Кулаци в България
В първите години на комунистическия режим в България се използват различни пейоративни определение на средната класа в селата, като например „селски думбази“, но скоро се налага русизмът „кулаци“ (понякога изписван като „колаци“, вероятно свързвайки го с обредните хлябове с това име), който има вече утвърдена употреба в съветската пропаганда.Терминът и тук е употребяван за насаждане отрицателно отношение към селяни, неприемащи колективизацията и създаването на ТКЗС в страната. В своя реч от 1947 година завеждащият Селския отдел на Централния комитет на Българската комунистическа партия Титко Черноколев дава дефиниция на кулаците, следваща плътно съветската – хора в селата, които използват наемен труд или се занимават с неземеделска дейност. Със Закона за национализацията от 1947 година повечето дребни занаятчийски и промишлени предприятия в селата са национализирани, а малко след това Законът за намаляване броя на кръчмите и ограничаване на пиянството почти ликвидира частната собственост в този сектор, засягайки хиляди собственици. Това не е само морална категория, а и политическа репресия срещу земеделските собственици с методите на държавното управление, дори и след приемането им в ТКЗС. Оценката и обявяването за „враг на народа“ и кулак на даден селянин е оставено да се извърши от местните партийни органи. Политическото преследване на кулаците и семействата им, репресиите срещу тях и лишаването им от собственост е наричано „разкулачване“. То се извършва както от местните, така и от държавните органи на властта, без никакво правно основание и без никакви причини за нарушениия съгласно законите на страната. Практически с отнемането на собствеността те са превръщани в пролетарии. Въпреки това съдбата на всеки от семейството на кулак, в т. ч. и децата, се предопределя и от официално издавани характеристики от местните партийни и общински структури. Те са предназначени да следват лицето в трудови, милиционерски или други държавни структури и се изискват и издават при всяка промяна в битието на хората до края на живота им, независимо от това че правената проверка се извършва от органи, понякога териториално разположени много далеч, от мястото където е обявен „врагът на народа“. Тези характеристики се съхраняват секретно в трудовите и други досиетата и се приемат като абсолютна истина, не подлежат на какъвто и да е контрол, не подлежат на проверка или на правно опровергаване на фактите в тях чрез съдебни решения. Това определя отношението към лицата за работа, обучение особено във висшите учебни заведения, задгранични пътувания или работа зад граница и др., защото се определят като неблагонадеждни, описват се като „врагове на народа“, които „не приемат мероприятията на народната власт“, въпреки че „нямат противообществени прояви“.



Гласувай:
12
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2319522
Постинги: 1136
Коментари: 3354
Гласове: 5786
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?