Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.02.2016 23:43 - История на град Троян
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 2588 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 20.02.2016 23:45


Източник : http://ivanpeykovski.blogspot.co.at
Историкът на българите - Константин Иречек, сочи, че долината на Осъм се обитавала от тракийското племе кробизи. Това са първите сведения за хората, живели по бреговете на реката. Обаче в Троян и близко до него няма открити изкусни творби оттогава, както в други места на българската земя. В града е разкопан през 1910 г. един могилен гроб, в който освен човешки кости са намерени добре запазени игли за шиене на дрехи (фубули) от бронзов тел и железни копия. Тази находка археолозите отнасят към
V - III столетие преди н. е. Това е всичко.
Може би в околностите на Троян са зарити и други спомени от тракийско време. Археолозите тепърва ще ги откриват и навярно ще допълнят представата ни за бита и културата на тракийските племена. Траките оставили все пак трайни следи. Няма съм­нение, че те са дали името на реката. Отначало тя се наричала Азамус, Аземус, Осмус и най-после - Осъм. В. Томашек е склонен да тълкува Азамус като „неумо­рим", Ст. Младенов като „река”, „течение”, а Д. Дечев и акад. Вл. Георгиев търсят произхода на думата от „ка­мък”, или „каменен”. Акад. Вл. Георгиев счита наимено­ванието на реката като едно доказателство, че най-древ­ното население в тая област е било от индоевропейски произход. Всяко от тези твърдения има свое основание. Осъм е и неуморим, и река, неговото корито е камени­сто, а водите му влачат при пълноводие камъни. Име­ната Бели и Черни са чисто български. Така или иначе, реката и Балканът, от който тя из вира, са били винаги живи свидетели на важни истори­чески събития, много преди създаването на Троян. .Про­лезът през планината е бил още преди нашата ера вър­вище на много племена и народи. Според проф. Г. И. Кацаров проходът е бил разработен още около 480 г. от тракийското племе одриси, населявало долното тече­ние на Марица. Вероятно минаването по тази тогава са­мо пътека било наложено от многобройните конфликти на одрисите със северните им съседи - скитите, сродни на траките племена. Иречек отбелязва, че тук е превел войските си Александър Велики в своя поход срещу независимите траки в 334 г. В началото на нашата ера над Балканския полуос­тров се надвесила сянката на античния Рим. Римски ле­гиони преминали Хемус, за да покоряват тракийските племена. Храбрите и войнствени траки, населяващи Ми­зия, се принудили да сложат оръжие пред тази сила. Ала даките, техните съплеменници отвъд Дунав, не се покорили. Реката не била винаги пречка за тях. Зиме, когато замръзнела, даките нахлували на коне, оплячкос-вали и разорявали селищата в Мизия - новата римска провинция. По десния бряг на Дунав били издигнати римски кре­пости, организирани били военни лагери, за да възпират нападенията на даките и съпътствуващите ги племена. Пътища разсекли планините, издигали се мостове и укрепления. Император Марк Улпий Траян (98-117 г.) успял да се справи след две тежки войни с войнолюби-вите даки. Както своите предшественици, така и той ис­кал да запази за дълго сигурността на завоеванията си откъм  север. Новите пътища дали живот на много нови градове и села. Виа вита... Пътят е живот! Така гласи една древ­на  римска  мъдрост. Историкът Павел Орозий свидетелствува, че Траян - щастливият победител на даките, не бил ощастливен с нито един собствен син, който да го наследи. Ала него­вото име било обкръжено от ореола на гръмка слава. Тя е наследникът на Траян. В много славянски предания той бил поставян наред със самите богове. Бил владе­тел на 70 извора, от които бликало разтопено чисто зла­то и сребро. Явявал се ту като същество с три глави, ту с восъчни крила, ту с кози уши. Колосалното римско строителство на Балканския полуостров незаслужено се приписва само на Траян. За­това Амиан Марцслин казва, че наричали понякога Траян иронично „лишей”. Името му се лепяло също като лишей  върху стени, паметници и камъни. Такъв е случаят и с римския път през Хемус. От VI в. насам той носи името на Траян, макар че пътят не е строен от него. Първото известие за римските пътища в Тракия е от 61 г. от н. е. Един надпис върху камък, на­мерен при с. Михилци, където е била една от станциите на „Траяновия” път, гласи, че Нерон заповядал да се построят странноприемници и приюти за пътниците и държавните чиновници. Този надпис показва, че при им­ператор Клавдий Цезар Нерон (37-68 г.) пътят вече е съществувал. По времето на Траян той добил особено важно значение и затова Гавр. Кацаров приема, че тък­мо тогава е бил поправян и продължен до Траяновите градове в Мизия. Пътят започвал от римските оръжей­ни на Средни Дунав-Нове (местността „Стъклен” до Свищов) и Ескус (до с. Гиген) - седалище на V ма­кедонски легион, и стигал до Филипопол (Пловдив), где­то се свързвал с главния път от Белград за Цариград. Троянският проход е изобщо най-пряката връзка меж­ду Мизия и Тракия. Поради това военният път през не­го станал един от най-важните пътища на Римската им­перия. С това се обяснява и особеното старание, с кое­то е построен през средната, най-висока част от хребета на Стара планина, на височина 1523 метра. Сведения за пътя ни дава преди всичко Певтингеровата карта. В този римски пътеводител са посочени и три­те станции, намиращи се в непосредствена близост до Троян: Состра при с. Ломец, Адрадицес при махала Ка­мен мост и Монтемно при днешното туристическо град­че до прохода. Останки от строените с не по-малко старание крепо­сти са запазени до наше време. При с. Ломец, на 22 км по пътя от Ловеч за Троян, Каниц открил останки от цял античен град и крепост. Тук е открита особено цен­на находка от бронзови колониални монети. Между тях има монети от Одесос (Варна), от Сердика (София), от Никополис ад Иструм (с. Никгоп, Търновско) - „града на победата” над даките, от Пауталия (Кюстендил) и от други градове. Над Троян, при устието на р. Кнежа, при м. „Камен мост” е бил мансионът (нощна квартира) Адрадицес, чието име означава „при полите” на планината. Станцията Монтемно, която носи името на планината, е би­ла близко до билото и е имала проходна крепост. От двете страни на пътя и край отклоненията от него край селата Добродан, Калейца и Белиш са били построени единични кули и кастели, крепости с кули за защита на пътя. По тези места също са намирани монети, колони с надписи, глинени тръби  и украшения. След разпадането на Римската империя пътят през Троянския балкан бил изоставен и преминавай пак са­мо по време на войни. Около 601 г. ромеите удържали най-бляскавата си победа над варварите отвъд Дунав. Византийският стратег Коментиол потеглил от Нове към Филипопол. Без водач той не се решавал да мине по „пътя на Траяна”. Местните жители не му съдействува­ли и той посякъл двама, вбесен от отказа им. Едва тога­ва му казали, че има на 12 мили от Нове човек, който по­знава  пътя. Старецът отказвал да тръгне, колебаел се и преду­преждавал - пътят е мъчнопроходим, особено зиме, повече от 90 години не бил преминавай. Обаче Коментиол бил   непреклонен. „...И понеже взело връх необмисленото му реше­ние - пише Теофилакт Симоката в историческата си творба „История” (живял между 610-641 г.) - ромейските войски започнали пътуването. През тези дни на­стъпил голям и страшен мраз и понеже студът бил голям и ветровете връхлетявали силно и хапливо, загинали мно­зина войници и по-голямата част от товарните живот­ни...” Така векове наред, преди и след нашата ера, различ­ни племена и войскови групи са кръстосвали през пла­нината. И всеки, който е минал по този път, дрънкал оръжие, грабел селищата край него, безчинствувал и разорявал. Затова в спомените на най-стари троянци той е наричан „проклетата калдърма”, „черният друм”, „зли път”... В римско време съществувал само пътят. Няма до­казателства, че Троян е бил селище тогава. Населението е живеело около римските станции. Новите заселници иа полуострова - славяните и прабългарите, намерили отсам Дунав полета с плодо­родни ниви, реки, пълни с риба, богати селища. Това им предложила равнината. Хемус се показал и този път сту­ден и неприветлив. Нищо повече не предлагал, освен девствени гори и полугладна земя. Изглежда затова ни­то славяните, нито прабългарите са оставили тъдява някакви трайни дири. Троян не е съществувал по това време. Историците откриват за пръв път името му мно­го по-късно. Както и другите старопланински градове, Троян се е зародил през XV в. Подчиияването на България под турско владичество ускорило този процес. Тук идвали на няколко вълни преселници от Дунавската равнина - след набезите на влашкия княз Михаил Витяз (1596-1598), от Чипровския край - след неуспешното въста­ние (1688 г.) и бежанци от Македония (1750-1800 г.) Скътан в северните склонове на Стара планина, някъде по средата между Вежен и Амбарица, на грани­цата между Балкана и Предбалкана, Троян не е съществувал за големия свят. Едва в 1689 г. италианският географ Джакомо да Ваньола за пръв път отбелязал на карта тази точка от земята. Той нанесъл Троян като град „Трайянак” до р. Осан, която извирала от „сре­бърната  планина”, от Хемус. Легендите за възникването на Троян, както повече­то легенди, са пълни с противоречия. Според една той води началото си от „три хана” - странноприемници. Според втора от „три хана” - княза, които враждували помежду си. Според трета той бил в днешната Червянска лъка, при устието на Черни Осъм. При едно нашест­вие турците изклали жителите на Лъката, тя била удаве­на в кръв и затова я нарекли Червянска... Легендите не спират дотук. Една друга твърди, че в Троян се заселил сам Паисий Хилендарски. Ще помис­лиш - и тоя ли град претендира да се намесва в така спорния въпрос за родното място на Паисий. Но леген­дата е пренесена от Разлог. Разложки кираджии тър­говци докарвали в Троян за продан тютюн, памук, кат ран. Те донесли и... тази легенда. Паисий бил кираджия. Карал памук от Драма  до Пеща и Виена. Веднъж, когато бил на път, разложкият субаша похитил хубавата му сестра. Опозорена, тя се удавила в близката валявица. Стоян Баханов, така се казвал Паисий, се върнал и отмъстил за похитената си сестра, убил субаша с брадва и забягнал в Пещера. Там го познали кираджии и затова той избягал по-далеко. преселил се в Троян. Тук се оженил, сдобил се с челяд и се именувал не Стоян Баханов, а Петър Папазов. Една нощ внезапно напуснал Троян. Троянските историци единодушно считат, че родът на Папазовци дошъл около 1750 г. от Банско. За разли­ка от посочената легенда, те предполагат, че основоположник на този род бил някой си поп Вълчо, пак от ро­да на  Паисий. Изглежда че Папазовци наистина са дошли от ме­стата, които се сочат като родно място на Хилендаре-ца. Като разглежда тези догадки, проф. Михаил Арнау­дов заключава, че едва ли този поп Вълчо и неговите потомци - Папазовци, могат да имат нето общо имен­но с търговеца Вълчо и с брат му Паисий, за когото ня­ма доказателства да е бягал от Банско. Невероятно из­глежда и отъждествяването на Паисий с кираджията Стоян Баханов и ненаказаното му"от турците отмъще­ние. В годините под робство Троян се е оформял посте­пенно като средище на околните колибарски села и ма­хали. Околното население идвало тук да се черкува. Събирали се под клоните на някой стар дъб на Кръста, на поляната при днешната църква, в Табашката ма­хала, под Турлата, при Церито, на Капинчо или в Червянската лъка. На черковищата колибарите давали своя курбан, пиели вино, играели кръшни хора. След сватба булките трупали около ствола на дъба бели пити. Колибарите не се събирали само за това. В сергиите на местни и чужди кираджии-търговци те намирали сол и ориз, памук и цървули, шарени мъниста и огледалца. Търговията с тези стоки била благоприятствувана от средищпото положение на Троян и от наличието па път до него. Така около първите черковища-пазари възниквали една подир друга колиби, създавали се цели махали, растяло село Троян. Оживена търговия се извършвала и на махленските сборове и особено на панаирите при Троянския манастир. Троян действително дължи много на римския път. До голяма степен той възникнал благодарение на него. Но той възникнал не за да прославя името на император Траян. Пред него историята поставила друга цел, съв­сем друга задача. Фактите могат да отхвърлят легендата, че Паисий се е заселил в Троян. Безспорно обаче е друго - неу­кротимият дух на великия Хилендарец се вселил в сърцата на троянските балканджии, Троян станал едно от огнищата на българщината, той пазил вярата на бъл­гарина в своя род и език.
И в тая планина открай време са свирили медни ка­вали. И тук звънците на многобройни стада са огласяли нейните склонове. В най-старо време овчарството било главният поминък на троянските колибари. Балканът е суров, но той никога не с бил безмилостен към своите обитатели. Неговите обширни пасища не са били малко богатство. През първите два-три века от своето същест­вуване Троян се прочува с това богатство. Джелепите откарвали оттук цели стада овни, овци и пърчове за Ца­риград, за турския шуменски гарнизон и другаде. Дори и след Освобождението, когато Троян се оформя като един от най-занаятчийските градове в страната, простор­ният двор на троянеца има неизменно и порта за доби­тъка.
          Планината предлагала и друго - добра земя за ово­щарство. Нищо, че градините не били равни, че били пръснати далеко покрай горите. Сливовото дърво отдав­на е намерило благодатна почва за Троянския край. Пло­довете от него допълвали храната на балканджията, а варенето на троянска сливова ракия отрано се превърна­ло в доходен отрасъл. Без самохвалство троянци винаги са смятали, че това е техен, неповторим специалитет. И това не е напразно. То се дължи на особено благоприят­ните климатични условия за сливовата култура и за от-лежаваието на ракията. По сватби и празници, всеки път, когато троянецът се веселил, бъдненцата и ибри­ците са били пълни с кехлибарения елексир.
          От далечно време населението се занимавало и с ки-раджийство. Кираджията докарвал на самарите не само стоки за Продан. Той внасял виделина от другаде, бил е най-начетеният, най-знаещият троянец. Че кой ли пък друг е можел да види какво става по широкия свят? Кой можел да донесе голяма новина? Кой можел да купи ня­коя леснения от други краища?
          Кираджийските кервани... Колко пътища са измина­ли те! Веднъж ли са преминавали конете Балкана? Вед­нъж ли са пили вода при Цариград? Веднъж ли са скри­буцали коли до Свищов?
          Керванджиите-търговцн били очаквани гости в Троян. Тулумите им били пълни с дървено масло, торбите - с ориз. тенекиите - с маслини и риба. Момите избирали от тях гиздави премени - басми и ярки забрадки.
          Тежък и несигурен бил животът на керванджиите. Ето ги, тръгват на път. Товарът е готов - аби или шаяци, кобилици или гаванки. Работливите булки варят тлъсти кокошки. В тъмни зори отсяват брашно за път, посоляват го да е трайно. Торбата на пътника се пълни с чукан боб и сланина за чорбата, която ще вари из пътя в гли­неното гърненце. Нищо не трябва да купува кираджия­та, че инак току-виж сермията се пръснала.
          По далечните пътища керваните често са били затрупвани със сняг, гъста мъгла е забулвала пътя им, жажда е сушила устата им неведнъж. Не винаги са замръквали в кервансарай или куршумли-хан. Под откритото небе са ги дебнели разбойници. Случвало се е в края на керва­на да крачат унило коне, останали без стопанин, а в къ­щи отдавна очакват хубава вест.
          Не от всекиго кираджия е ставало. Затова и за тях и техните керванбашии, като Дули, Найден, Минко, Мичо и други, се разказват цели легенди. Делата на юнач­ния Дули се помнят и до днес. Той ходил чак в Албания да продава барут. Дробен бил наглед, а голяма сила имал и тръшнал противниците си - арнаути или заптие­та. Не се помнело чужда ръка да го е поваляла. Прочу­тият юначага можел да прескочи натоварена кола със сено.
          До втората половина на XVII в. Троян продължава да е селце на овчари, дървари, овощари и кираджии. Но през втората половина на следващото столетие, и осо­бено в началото на XIX в., Троян, наред с Габрово, Ко­тел, Елена, Трявна и други старопланински селища упорито търси и друга, по-надеждна опора от овчарската гега.
         При своето идване в Троян през 1871 г. именитият пъ­тешественик Феликс Каниц пише следното за поминъка на троянци:
          „...Троян наброява, от друга страна, тъкачи па шаяк, ножари, дърводелци, чиито произведения са приказно евтини - една великолепна лопата от дърво например струва само 19 стотинки. Варенето на ракия образува съшо един твърде доходен отрасъл.”
          През лятото селският труд е интересувал повечето от трояиците. Занаятчията от този град не е бил никога лишен от максул-собственото земеделско производство. Но хлябът не си е изкарвал от балканската земя и това го е карало да пести всяка троха. За да си осигури хляб за годината, той е трябвало да заляга още повече над занаята си.
          Като описва впечатленията от срещата си с троян­ския мюдюрин, Каниц отбелязва:
         „...Мюдюринът Мехмед ага започна да се прозява и аз направих същото. Какво можеше да се очаква от един такъв прост човек? ... Какъв културен напредък можеше и трябваше да се направи при такива обстоятелства? Не е ли чудно, че у българите се е запазила голямата жаж­да за просвета и такава индустриална мисъл?”
          „Индустриална мисъл”... Каниц е открил безпогреш­но този стремеж у троянските балкаиджии. Неволно се питаш, как се е родил този стремеж? Не са ли могли колибарите повече да се хранят от овчарлъка, от плодните дървета, от кираджийството? И кой е събудил неподози­раните дотогава сили и талант на тези хора от пущи­наците?
          Някои ще подхвърлят - средата била такава. Но ни­ма само в планинските селища има дървесина и желязо, глина и кожи? Защо в други, къде по-стари от Троян градове, занаятчийството не цъфти по това време? Други ще кажат - балканджията е замесен от особено тесто. Замесен - добре. Но защо е така?
          Причината ще трябва да се потърси другаде.
          Известно е, че след поробването на България тур­ците изтласкали българското население от равните и плодородни полета, присвоили по-голяма част от тях за свое владение. Подгоненото население тръгнало към пла­нините. Обитателите на планинските селища се увели­чавали постоянно, а земята била същата: и малко, и неплодородна.
          „Това планинско население - пише троянецът Иван Хаджийски, бележит български социолог - първо позна нуждата. Тя разтресе мозъка му и запали в него мъжду­кащия в началото пламък на гения. Кавалът беше за­хвърлен и заменен с иглата и калема. Със старата иди­лия беше свършено: тя отстъпи място на еснафските тезгяхи, на гайтанджийските чекръци и на търговските кер­вани. Началото на занаяти, търговия, индустрия, начало­то на капитализма у нас - началото на Възраждането беше краят на нашата първобитност.”
          Нуждата... ето кой е родил „индустриалната мисъл” на троянеца. Ето кой го е накарал да захвърли поетич­ния кавал и с калем в ръка да започне да прави еснафските сметки върху плочата.
          Разбира се, има и други причини, има и други щаст­ливи обстоятелства. Това са новите заселници. Те дош­ли от Етрополе, Чипровци, Охридско и от другаде, дош­ли със своя по-голям опит, с повече знания и умения, би­ли будни и стопански най-дейни хора, които се влели ка­то живителна струя сред завареното население. Като прибавим към това предприемчивостта и голямото ува­жение на местните троянци към всичко ново, ще разбе­рем зашо Каниц е констатирал този непреодолим стре­меж у балканджиите.
          Поминъкът, който храни голямата част от троянци преди освобождението, е абаджийството. То се развило благодарение на овчарството. Жените изпридали вълна­та, тъчели на домашен стан хиляди алибии шаяци. Об­леклото на местните планинци било предимно от шаяк. Мъжете носели гащи, елеци, антерии и пояси - все от шаяк. Жените обличали шаечени сукмани, минтани, антерии. терлици. Ето защо абаджийството и неговата раз­новидност - терзилъка, погълнали усилията на голяма част от троянци. Абзджийският еснаф станал главен фак­тор в стопанската дейност. Той задоволявал не само местни нужди. Веднъж например търговецът на шаяци Иван К. Марковски и неговият съдружник Иван Мичов събрали за една година 60 000 алибии шаяци, натовари­ли ги на сто коня и ги откарали за продан в Пловдив.
          Типично троянски занаят било кожухаро-калпакчийството. То обаче достигнало своя разцвет след Освобож­дението, когато омразният фес паднал най-после от главите. Тогава по главната улица на Троян се наредили не по-малко от 150-200 дюкяна на кожухаро-калпакчии.
          Троян е имал и своите прочути ковачи, папукчии, та­баци, бакърджии, бояджии и мутафчии. Но не те са съз­дали неговото първо име, не те са го направили прочут навсякъде. Други занаяти са разнесли името му по гра­дове и села. Те и днес не вехнат. Троян и сега се гордее с тях. Заслужено! Защото цели поколения от знайни и незнайни народни творци са влагали в къс дърво или ше­па глина своята душа и сърце.
          От най-далечни времена колибарите са обработвали дървото. Те живеели сред неизчерпаемо зелено съкровище. Какво ли не им предлагала гората - и правостволи буки, и податливи за дялане явори и круши, и липи, и клен, и леска. Габровци са возили сурово желязо през планини и проходи, по цели дни са пътували, докато осигурят работа на ковачи и леяри. А троянци са имали гор­ския „рудник” край себе си.
          Гората... - Колко много дължи троянецът на нея! Тя не е била само негов закрилник от тираните. Тя е изра­ботвала в продължение на много години у него чудесен усет към всичко красиво.
          От ранна пролет до късна есен букаците менили свои­те цветове и багри. Троянският балкан бил царството на бука. А няма по-прекрасна гора от буковата през есента. Тогава природата сякаш хвърля предизвикателство към човека и му казва - ето какво мога!
          Жълтеят се широките листа на липите по Капинчо, пламтят във всички оттенъци на небесната дъга буките по Черяшов дял, Поленици, Средни дял. Като че ли по­жари са обхванали горите в тихата есен.
          Неизразима прелест.
          Троянецът обичал открай време гората. Той влизал в гъсталаците не само с брадва в ръка, а и с ум в гла­вата. Знаел е какво й дължи и разумно се отнасял към нея.
          Горяните са положили началото на дърводелския занаят. Те използували най-прости сечива: трион и брадва-копанарка, тесла и свредел.
          Ако дървесината и днес е навлязла така широко в бита на хората, то какво може да се каже за онова вре­ме, когато тя е била всичко! И самите къщи, и колко домашни потреби, коларски предмети са били един от друг по-необходими и с нищо друго незаменими. Горяните са изработвали всичко това не само за себе си, но за колко още села и градове далеко от Троянския балкан. Дърводелството задоволява не само домашния, но и стопан­ския бит.
          Какво ли не е трябвало на селската къща тогава: ра­ло, хомот, лопата, кринче, корито, кобилица, хурка, чутура, софра, бъклица, главини и спици... Дълъг е спи­съкът на троянската дървения. И всичко това е минава­ло през ръцете на горянина, през неговите най-нрости сечива, през неговия примитивен струг.
          Той навреме се е сетил да впрегне в споя помощ бързоструйните потоци.   Водата задвижила дърводелските чаркове. Така редом с горянството се развило и стругарството.
         Не единствено постоянната грижа за залъка е дви­жила ръката на майстора. Защото той е дялал предме­ти, от които човек и днес се възхищава. У него винаги е бил налице стремеж да оживи дървото, да направи предмета близък на човека, да допълни неговата хубост. Този порив към красивото е карал майсторите-дърводелци да дават живот на простото дървено парче. По рак­лите те са чертали с холкера розетки, по иконостасите са изписвали образите на хората, на животните - тех­ните спътници в теглото, на дявола - вечно дебнещата злина; целия семеен мир.
          Овчарите дълбаели с нож върху дървото. И те са но­сели не гола тояга или гега, а облечената в геометрични фигури, назъбвання и резки тояга или гега. С какъв ме­рак овчарят е красил хурката или кобилицата за ха­ресаната от него мома. Тук е бил потребен целият огън на сърцето, всичкото умение на ръцете.
          „Шарената хурка” е прилягала тъй добре на строй­ния гъвкав стан на балканджийката. Не каква да е, а „писана ракла" е събирала моминското даре. Кобилицата с пъстрите резки е допълвала облеклото на бъл­гарката с неговите гайтани и везмо.
          Троянските занаятчии няма да спрат дотук в обработ­ката па дървото. Тяхното дърворезбено изкуство ще прекрачи след много време и по-нататък.
          Те са търсили и друг материал, в който е могло да се вложи умението на ръцете. Помогнала им пак плани­ната. Глината - тая проста червеникава глина по урви и сипеи.
          Кога му е хрумнало на колибаря да седне на грън­чарското колело и да „окаля” ръцете си, не се знае точно. Познато от най-дълбока древност като занаят в сегашния смисъл на думата, грънчарството се е зародило в Троян­ския край през кипящите години на българското въз­раждане.
          Една троянска легенда разказва за първия майстор-грънчар. Опитал се той да прави предмет от суха пръст, ала тя се пръскала и нищо не излизало. Заплакал от мъка той и тъкмо тогава станало чудото - сълзите размекнали глината и тя станала податлива и послушна на ръцете...
          По тия места има глина колкото щеш, има и земни бои, и работни ръце. Домът на хората не е можел без глинена паница, без гърне, без стомна, без саксия. Спи­съкът на предметите от глина не е по-малък от този на предметите от дърво.
          Троянските дърводелци и грънчари са били и търгов­ци. Приготвят ли стоката, те се стягали за път към рав­нината. Оттам се връщали с жито и мамули и осигуря­вали своя хляб. Имало е тежки дни, когато стоката по­дрънквала обратно, а стопанинът крачел замислен по пътя.
          Най-голяма търговия е извършвана по време на па­наира при Троянския манастир. Тук всяка година през август идвали търговци от всички краиша на българската земя и от по-далече. Търговците от Карлово, Сев­лиево, Ловеч, Габрово, Търново и Пловдив донасяли не само стоки, но и мостри, с които давали насока на занаятите, показвали им пътя за развитие.
          За размера на извършваната търговия говори поме­стената в цариградския вестник „България” дописка от 1860 г.:
          „ ... В Троянския манастир през м. августа, като до­шли тая година от околните места около 8000 души, от­ворили са 700 сергии и станали добри земания-давания.”
          Това показва, че панаирът с бил един от най-извест­ните в Отоманската империя.
          Все пак в робската обстановка нито дърводелството, нито грънчарството се могли да достигнат своя разцвет. Това става едва след Освобождението от тур­ско иго. Тогава преградите падат. И дърводелството, u грънчарството остават извън обсега на конкуренцията, издигат се на нова висота. Разширява се не само кръгът на произвежданите предмети, но се обогатява и тяхната украса. Грънчарството става масова проява на народ­ното изкуство. Навред се прочува троянската ангобна шарка с нейните „спуснати капки”, с извитите „гайтани”, с люшнатите „байраци” и разтворените „пеперудени крила”. Златни дипломи и медали от изложенията в Пловдив, София, Русе и дори Лондон са убеди­телно признание за златните ръце на троянските майстори - творци на красота.
          Възниква основателно един въпрос: защо в Троян се развиват преди всичко художествените занаяти? Наи­стина - защо? Макар и да живял при трудни условия, троянският занаятчия не се е взирал и не е слухтял тол­кова за туй, къде ще е голямата печалба. Той се е дви­жел от почитта си към красотата, от естествено разви­лия се у него естетически усет, дошъл от многообразния прелестен лик на гората, от хубостта на момата, от по­рива да възпроизведе ограждащото го прекрасно.
          Ако влезеш в Троянския манастир и разгледаш голя­мото изкуство на прочути възрожденски резбари, на зна­менити стенописци, на големи строители, веднага ще разбереш: ето от кой извор са пълнили душата си троян­ските хуркари, бъднари, кацари, грънчари. Ето го чудес­ният потик, незаменимата с нищо школа.
          Ярките багри по стените, разкошните орнаменти от пъстри цветя, хитоните и мантиите на светците, резби­те по иконостасите са помогнали много на майсторите да одухотворяват своите предмети от дърво и глина, да се формира една дългогодишна  традиция.
          Душевността на троянските еснафи не се отличава от душевността на нашия еснаф изобщо. Тежките усло­вия на живот са формирали неговите сурови закони:
          Работи от тъмно до тъмно!
          Работи залудо, залудо не седи!
          Работи, додето ти се опулят очите, пести, додето ти държи коремът!
          Двете кондики на троянските папукчии (обущари) и обединилите се с тях грънчари красноречиво разкриват тия закони.
          Отношенията на майсторите към чираци и калфи учудват със своята строгост. Три години чиракът е учил занаят при майстора (башкалия). При това той е бавел децата му, носел е вода, чистел, сякъл дърва, работел по имотите. Чак тогава чиракът ставал калфа, а пре­минел ли и калфенския срок, можел да стане майстор-башкалия. Тогава давал на „еснафската котия” (каса­та) определена сума. И само на нея ли? Ами първомайстора, десятника, чаушина? След всичко това новоогласеният изпълнявал последния си дълг - целувал ръка на майстора си. Той бил вече сам майстор.
          Троянските кондики от 1844-45 и 1852 г. били стро­ги към всяко нарушение на този ред. Ако някой се осме­лявал да го наруши, еснафът го съдел и вземал урече­ното от него. През време на учението се забранявало ходенето по седенки. За такава постъпка се налагали глоби и се удряли по „сто еснафски тояги”...
          Под натиска на ниската производителност на ръчния труд и недостатъчното му заплащане се формира типич­ната и за троянеца стопанска пресметливост, достигаща до т. н. боткаджилък - пестене и на най-малката монета. Това не е черта само на. габровеца, не единствен той е иронизиран затова, че яде хляб и пести всяко петаче. Троянецът не пада по-долу от него. Ако е изгубил две пари, ще изгори свещ за десет, но ще ги търси. Ще ре­чеш - каква пестеливост! Но еснафът мислел по-иначе: парите можеш да изгубиш, но навикът да се пести не бива да се губи. Днес - петак, утре - грош, а после току-виж и цяла къща!
          Както сочи Иван Хаджийски в голямото си социоло­гично изследване „Бит и душевност на нашия народ”, тази „страхотна привързаност към дребния интерес и към нещата от еснафското имущество” се е пораждала единствено от немотията. Чиракът започвал от нищо, а трябвало да  бъде всичко.
          В тази трудна борба на еснафа троянската жена взе­мала най-дейно участие. Тя предяла и тъчала, тя шаре­ла грънците. Тя водела и домашното стопанство, кога­то мъжът тръгнел по търговия, и нерядко печелела през това време повече и от него. Тя оряла и копала, жънела и косяла. Тази роля отхвърлила първоначалното неза­читане на жената в семейството. Еснафът отхвърля до­ри налаганото от чорбаджиите разбиране, че на жената не било потребно образование. През 1872 г. в троянското училище са приети 30 момичета, а само две години по-късно се открило и специално девическо училище.
          Трудолюбието и пестеливостта на троянката са също пословични. В спомените си един троянец пише, че ко­гато майка му била болна, отказвала да яде. Съвестно й било, че ще се храни, без да е работила.
          Колкото и да бил труден животът на еснафа, все пак той не е бил аскет, не се е лишавал от своите забавления. Имало е дни, когато улицата на троянските еснафлии ехтяла от бурни шеги, когато изобретателни комици са я заливали в смях. Имало е празници през зимата, когато пред къщите се изнасяли в снега запалени печ­ки, пържели се пържоли и ракията и виното се пиели направо от белите  менци.
          При празник на отделните руфети (еснафи) музи­ката влизала от къша на къща, събирала занаятчиите и ги водела до църква. Тук занаятчията нравел даре­ния за църквата, за училището, а на общата трапеза си е позволявал и по-големи волности.
          Такива дни са били не само за забавление. Те са били отдушник от непосилната работа, средство за раз­товарване от напрежението на трудовите делници.
          В такива дни мъже и жени се веселили до насита. Пищели гайди по махалите, а за големите великден­ски хора на Кръста идвали свирци чак от тетевенски села. Това са били и своего рода прегледи на накита и гиздавостта на момите, на стронността на момците. Момите се пременявали в новите сукмани и атлазени аитерии, забраждали аладжа-шамиите (в по-стари вре­мена слагали на главите „сокай” - обръч с опънато бяло платно на него). Лачени обувки на краката, грив­ни на ръцете, чапрази на коланите - всичко е допълва­ло моминската хубост. Момците пък обували дънестите до коляно потури, обличали шаечните елеци, изкривя­вали рунтавите островърхи калпаци.
          По Васильовци започвала Нова година. Кой не я очаквал с нови надежди? Моми и ергени излизали вър­ху леда над Бели Осъм. Ладували се в чест на Лада - богинята на хубостта. Момите хвърляли в менче с во­да и овес пръстените си или други украшения. Всеки припев преди изваждането на пръстен предричал съд­бата на момата, професията на нейния бъдещ съпруг.
          Ако запеят: „Скрибук-памук-през планина” - щял да бъде кираджия; ако „Синьо сукно цволи кърше” - бояджия; ако „Цървул стяга, въз дол бяга” - хайду­тин; ако „С крака рита, с ръце пипа” - грънчар...
          После всички подхващали хорото.
          По тлаки и седенки се пеели троянските песни за живота на хората от Балкана, за техните радости и скърби.

                                               Раждането на града

           В извехтелите страници от хрониката на чорбаджи Васил Папазов с две-три думи са отбелязани най-важ­ните събития  като:
           „...Оженихме Пенча за Ана.” „Намери се  Василчо”. „Роди се Димка...”
           Ала в годината 1868, годината в която Троян е станал град, не е отбелязано това „раждане”. Случаен про­пуск? Или летописецът е сметнал, че такова нещо ня­ма защо да се отбелязва?
           Нека си представим тогавашната картина на Троян. Неговите 600 двукатни къщи са наредени в полу­кръг край левия бряг на Бели Осъм. В тях обитават над 3500 троянци. Край чаршията един до друг са занаят­чийските дюкяни. Чуват се отсечени удари на ковачи и бакърджии, на тъкачни домашни станове. Някъде по-края от гърлото на грънчарска пещ бълва гъст дим. В Табашката махала се носи мирисът на сурови кожи. Дърводелци дялкат с тесли и брадви. По околните хъл­мове пасат стада.
           Улиците на Троян са все още без калдъръм. В су­хо време те са прашни, а при дъжд - кални и покрити с локви, за да ги преминеш, трябва да скачаш от ка­мък на камък с голяма пъргавина. Село Троян...
           То се управлявало от ловчанския мюдюрин и се чи­сляло към Търновския санджак (окръг). Освен кмет­ството в него имало един полицейски участък. Един чаушин (старшия) и няколко заптиета (стражари) са би­ли единствените представители на ислямската каста, изпълняващи съвсем произволно властта си над бъл­гарите. Пример за тези произволи вземали от чиновниците в турската администрация в Ловеч. При всяко ид­ване в Троян те искали богати гощавки и всеки протест потушавали със силата на камшика.
           С нескрита злоба и ненавист гледали поробителите на възмогването на Троян. Като прибавим и кърджа­лийските нападения, ще разберем незавидната участ на българщината.
           Към всичко това се прибавили и безпринципните разпри между „горнокрайци” и „долнокрайци”. Една огромна липа на мястото, дето днес с пощенската стан­ция, е била „граничният стълб”. Малките решавали спо­ра по Капинчо, Телчерево и Равни рът с прашки в ръце. Големите не си служели с прашки, но камъкът бил вина­ги в пазвата. И това било много по-опасно.
           Тези раздори взели застрашителен размер, не се из­черпвали само с обиди и хули. Стигнало се до избор на двама кметове. Всеки си имал свой печат и свои кабакчии...
           Ябълката на раздора била подхвърлена от чорба­джиите. Това били техните ежби за имоти, за богатство, за надмощие в общината. А знайно е, че нито чорбаджи Петър Балевски, нито чорбаджи Васил Папазов са се спирали пред нещо, за да увеличат имането си.
           Дълго време чорбаджиите държели с помощта на турската власт общината в овои ръце и чак след упори­та борба тя им била отнета. Поверена била в ръцете на Никола Думаиов - „защитника на сиромашта”.
           В по-старо време по-видните чорбаджии и еснафи избирали кмета, като гласували с бобени зърна - бели и черни. Но при избирането на Колю Думанов изборът бил явен. Мюдюринът питал кои са за него, кои за чор­баджийския кандидат. Думанов събирал най-много хо­ра след себе си. Тогава мюдюринът три пъти разменял местата на кандидатите с цел да обърка избирателите. Напразно   Колю Думанов станал кмет.
           На сцената излязла вече друга сила - занаятчии и търговии.
           Троян не можел да остане дълго на некалдърмоса-ната улица. За най-дребни работи троянци били прину­дени да ходят в Ловеч. Ръцете им били вързани. Занаят­чии и търговци виждали административните и стопански улеснения, които можело да донесе признаването на Троян за град. Взели кметството в свои ръце, те започнали да държат здраво юздите, да ръководят по-нататъшното развитие на Троян.
           В годината, през която Троян бил признат за град, кметове са били Иван Марковски - долни край и Дочо Боджаков - горни край. Забележително е, че и двата „края” са вече единодушни - селото трябва да стане град! Особена енергия в това дело вложил Иван Мар­ковски.
           Кой е този пръв градски администратор?
           Неговият дом бил край хана на Васил Спасов, близ­ко до реката. В същност това е бил тогавашният център на Троян. Сам Иван Марковски, както и Васил Спасов, се оказали и в друг „център”, в центъра на революци­онната борба. Марковски бил търговец на коприна и бакър, той за пръв път внесъл в Троян английски пиро­ни, неведнъж ходил на панаир чак в Узунджово. Имал и гайтанджийски чаркове, бил и терзия. Учил се в ки­лийно училище и после сам се доучвал, защото и учите­лят му не знаел кой знае колко много. В своя домашен долап Иван Марковски    пазел грижливо    учебници по аритметика и граматика, но до тях бил и „Царственикът” (Паисиевата история), броеве от Славейковата „Смесена китка” и вестник „Гайда”.
           Човек с много професии, Иван Марковски не успял нито в една. Но не е тъй в обществените работи. Близ­ките му изнемогвали и го съветвали да остави обществените разправии и да оправи своето положение. Той бил непреклонен:
           - Предпочитам да умра, отколкото да живея като добиче!
           В неговия дом неуморният Матей Прсображенски-Миткалото намерил не само сигурна квартира, намерил н горещ следовник. Той донесъл на Иван Марковски „Горски пътник” на Раковски. Не се излъгал възрожден­ският учител - в Троян спечелил още един „пътник” в революционната борба за освобождение на Отечеството. Само няколко дни след първата среща между два­мата през пролетта на 1868 г. Иван Марковски яхнал кончето си и се отправил към Ново село, за да сподели с приятелите си Нанко и Колю Пачников идеята за осво­бождение.
           И след това той неведнъж товарил коня си с гайта-ни и обикалял селата Ново село, Велчево, Дебнево, Патрешко, та дори и в Севлиевско ходил. Този мним гайтанджия!
           В дъното на чувалите си криел торбичките с барут. И още нещо слагал до барута: български книги. Защото разбирал, че те са, които могат да запалят барута.
           В неговия дом се приготовлявали фишеци, леели се куршуми, а син му Марко ушил знаме за въстание.
           Цялата тая дейност Иван Марковски водил строго конспиративно. Бил същевременно и постоянен „съвет­ник на мюдюрина” (идааре азаасъ), и член на местния таен революционен комитет, известен под името хаджи Ибраим Ефенди.
           Пред съда в Русе срещу Иван Марковски отправили строги обвинения: изровени под дръвника дръжка и ре­мък на знаме; открити под купа дърва и съчки куршу­ми и фишеци; най-после, намерена на втория кат пуш­ка...
           Той се държал с достойнство и отричал всичко. А ко­гато председателят на съда узнал, че има пред себе си „мюдюрски съветник”, възкликнал:
           - Ама че добра работа си вършил на султана!
           Забегнем ли още по-напред, ще видим същия Иван Марковски да изнемогва след Освобождението, останал без дом, затънал в дългове.
           И само той ли изпитал тази незаслужена горчиви­на?
           Ус



Гласувай:
0



1. didanov - следва просължение
20.02.2016 23:46
следва продължение
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2926614
Постинги: 1149
Коментари: 3364
Гласове: 5875
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?