Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.02.2016 22:17 - кръвният данък -зловеща практика на османското "присъствие"
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 1628 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 05.02.2016 23:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Еничарството: „Кръвта да се счита без стойност” Автор: Иван Петрински 


image Събиране на християнски момчета за еничари, рисунка в османски ръкопис, XVII в. Музей на двореца "Топкапъ", Цариград

През XVII в. и особено през XVIII в. българите се обединяват все по-често, за да спасят децата си от насилствена ислямизация...

 

Съвършено безусловно събирането на християнски момчета за еничарския корпус, така наречения кръвен данък, трябва да се разглежда като форма на насилствена ислямизация на християнските народи в Османската империя. Тази насилствена ислямизация при това е мащабна и упорита, а добре премислената й организацията е дело на самата централна османска власт.

 

Чрез насилствена ислямизация най-общо възникват днешните етнографски групи на българите мюсюлмани и на българските турци, при това практически веднага след османското нашествие. Останалите форми на доброволна и/или икономическа най-често индивидуална ислямизация са значително по-късни.

 

"Османският елемент на Балканите се създава и укрепва чрез тази робска институция [еничарството], от една страна, и от друга - чрез насилствената промяна на религията [на завареното християнско балканско население]" (М. Т. Гьокбилгин, 1977).

 

Множество други фактори ще съдействат за постепенното разширяване и укрепване на този процес, но в основата си той ще остане точно такъв - безусловно насилствен, включително и при последните си проявления от втората половина на XIX в. даже.

 

Елементи на самоорганизация сред българите при събирането на деца за попълване на еничарския корпус (подробно Цв. Георгиева, 1967, 1972, 1973 и 1987) могат да се наблюдават още в началото на XVI в. Два особени случая са описани в битолските села.

 

Жителите на близките до града Маловица и Влахци събират в края на XVII в. значителната сума от 3100 гроша, за да ги дадат на едно момче, Михайло, син на Киро, от с. Кръстофор (в планината Пелистер, съществува и днес). В замяна момъкът се съгласява да приеме исляма и да отиде девширме вече като Мехмед, син на Абдуллах вместо някого от децата в селата Маловица и Влахци.

 

Подбудите на младия кръстофорец за нас ще останат тайна завинаги, по-важното в случая е точно самоорганизацията на българите за спасяването на децата им. Изглежда, подобен вариант на откупуване е налице при събирането на кръвния данък и от село Николе, пак Битолско, през 1638 г.

 

За кратко ще се отклоним, за да се спрем на откупа, платен на младия Михайло-Мехмед. Ако в извора няма някаква грешка (Ал. Матковски, 1969), всъщност 3100 гроша са цяло състояние, при това огромно. През 1683 г. в Североизточна България за такива пари могат да се придобият ни повече, ни по-малко, а точно 93 бивола. Десет години по-късно, през 1693 г., в централната част на днешна Северна България, също толкова струват 516 вола и в добавка още половин.

 

Дори да има някаква грешка и изворът да е по-късен, което е много съмнително, то пак става дума за много значителна сума - пак в централните части на днешна Северна България през първото десетилетие на XIX в. 3100 гроша биха стрували точно 13 добри коня. Както и да го погледнем, маловчани и влахчани са откупили синовете си срещу наистина много пари.

 

Честите подмени на момчета, предназначени за еничарския корпус, предизвикват критичното отразяване на такива случки в редица султански заповеди, където са предвидени и съответните наказания. По някакъв начин, очевидно срещу крупни суми, българите успяват понякога да спасят децата си, като вместо тях биват вземани девширме циганчета или нарочно необрязани деца от бедни мюсюлмански семейство.

 

Пътешественикът Антон Вранчич е съвършено категоричен, че момчетата, събрани като кръвен данък, които срещнал през 1553 г., били всъщност циганчета.

 

Очевидно султанските разпоредби доста често се нарушават, понеже нито циганчета, нито еврейчета, нито мюсюлманчета, нито жители на градовете Солун, Одрин и Цариград могат да бъдат вземани девширме. Въпреки това срещу много значителни суми, както се видя по-горе, откупуването чрез замяна е било все пак напълно възможно.

 

Едновременно със случаите на първоначално сплотяване на българите за спасяване на децата им от поробване, при които се наблюдава явен стремеж същевременно да бъдат спазени държавните разпоредби, съществуват и опити за въоръжено противопоставяне на османската власт в такива случаи. Примери са редки, устройството на Османската империя не допуска подобни изяви, но те все пак съществуват.

 

През 1565-1566 г. българите от Брезище, пак Битолско, нападат кервана с момчета за еничари, които трябвало да пренощуват в селото. Една султанска заповед от 1564 г. разказва за друг подобен случай, при който са освободени 7 момчета от с. Меке (вж. Извори). Цялата операция, описана в султанската заповед, изисквала несъмнено значителна и скъпоструваща организация, но момчетата не само са успешно върнати в селото, но и отново са кръстени в селската църква.

 

Несъмнено връх в противопоставянето на християнското население срещу кръвния данък е съпротивата на обитателите на Негуш, западно от Солун, през 1705 г. Когато през същата година в градчето пристига еничарски отряд, който трябвало да набере 50 християнски момчета, Негуш се вдига на бунт. Убит е офицерът на еничарския отряд, а над 100 християни от градчето се организират в чета, която напада околните мюсюлмански села.

 

Цели 4 месеца централната османска власт не успява да потуши бунта. Макар в крайна сметка ръководителите му да са обесени публично, кръвен данък в Негуш през тая година не е събиран изобщо.

 

Съвсем естествено българите използват всички възможни мислими и немислими начини, за да спасят децата си от робство. Както е видно от писмените сведения, родителите съпровождат злощастните си синове в търсене на случай да ги освободят. Децата често бягат, дори след като престояват по няколко години у турски семейства в Мала Азия или дори на различни служби в Цариград.

 

Наказанията в тези случаи са жестоки, като "кръвта се счита без стойност" (вж. Извори). Дори в изображения от османските ръкописи може да се прочете ужасът по лицата на родителите, чиито деца са отвеждани в робство (вж. Изображението по-горе).

 

Няма как да отминем и случаите, в които балканските християни, ако не с радост, то с примирение посрещат злочестините на кръвния данък. Редовното и неотменно повтаряне на едно насилие, особено в продължение на столетия, води в крайна сметка до примирение с неизбежното, даже до навик.

 

 

 

Извори

 

 

"Ох, ох, ох, ох, горко на мен, окаяния. Братя, в тези тежки времена, когато пишех тази книга на спокойно място, дойде съобщение, че са дошли да събират [момчета] за еничари, и моите деца са още малки за еничари, а проклети клеветници [ги] съобщили на проклетите агаряни, и [децата ми] избягаха с мой приятел при мен и много се наскърбих, и не знаех какво да пиша..." Из приписка в четириевангелие от средата на ХVI в., Народна библиотека "Кирил и Методий" - София

 

 

"Чу се [имаме сведения], че момчетата [за еничари] по моя височайша заповед събрани преди [известно време] от подвластните ви селища, дойдоха в щастливата ми столица [Цариград], и след като станаха мюсюлмани, някои от тях избягаха и стигнаха обратно по местата си и се отметнаха от мюсюлманството..." Из заповед на султан Сюлейман I от 1564 г.

 

 

 

"...Давуд яябашия, преди [известно време] дошъл там за събиране на питомци еничари, е взел 7 души момчета от село Меке, завел ги на агата и след като ги приобщил [към исляма], изпратил ги за Цариград и сменил дрехите им. [Но] някои поданици немохамедани, роднини на поменатите, съпроводили момчетата и отново ги отвели в казаното село, въвели ги в църква и по лъжлив обред ги приобщили [към християнството]. Заповядвам . . . да заловиш поменатите момчета и неверниците [техните роднини], които са ги подвели, и всички да изпратиш в императорския ми двор, да вземеш мерки, за да не пуснеш да се отлъчат [пак]..." Из заповед на султан Сюлейман I от 1564 г.

 

 

 

"...От три мъжки деца едно се взема [за еничарин] по волята на изпратените чиновници, които често злоупотребяват със служебното си задължение; щом видят, че са красиви, и ако те по външност са обещаващи, вземат ги и трите. Невъзможно е да се изплъзнеш от това, защото навсякъде има кадии, които държат списък на всички родени и умрели..." Из "Пътеписи" на Жан Палери Форезиен, 1582 г.

 

 

 

"До славния и могъщ бейлербей на Румелия . . . да се изпращат в еничарските оджаци младежи от неверниците [християни] от 15 до 20-годишни, снажни, здрави и годни за война . . . ако някой от неверниците родители [на момчетата] или друг някой се противопостави да предаде за еничарин сина си, да се обеси веднага на прага на вратата му, като кръвта му се счита без стойност..." Из заповед на султан Мехмед III, 1601 г.

 

 

 Свързани текстове

 

http://www.bolgari.net/kryvniiat_danyk___nai_zloveshtata_praktika_na__osmanskoto_prisystvie_-h-653.html

 

От в. "Сега"




Гласувай:
5



1. didanov - здравей сирма
06.02.2016 11:09
Интересно е да се проучи кой е измислил този данък, и пми какви обстоятелства е възникнал.
Сега като се замисля еничарската идея е все още жива и служи за новият световен ред и световното тайно правителство. По какъв начин? Първо е премахнато условието да са само мъже -това ограничава, основният критерий -млади хора в репродуктивна възраст, интелигентни и без особена морална система, цел -изтичане на мозъци в богатите страни, , тяхната неолиберална обработка и материално зомбиране в служба на корпокрацията. Този данък се събира постоянно без ограничение и най важното -доброволно използвайки човешкото желание за нежо по-добро.
Но такива марионетки няма да могат да доведат до екстремизъм и справяне с праблема за населението на планетата за това са нужни е истинските съвременни еничари -всички радикални елементи като ДАЕШ напр. които са модерно въоръжени и притежават силни инстинкти за унищожение. Така двата типа марионетни еничари активни и пасивни служат на корпокрациято да завладее света.
цитирай
2. zaw12929 - Кръвният данък - най-зловещата ...
07.02.2016 04:27
Кръвният данък - най-зловещата практика на "османското присъствие" не е патент на османската империя. Няма да посочвам другите- все със същата цел- да се ползва местното население за военната и административна мощ на завоевателя, на колонизатора, за да извлича данъци от населението.
Вземането на деца в империята на султана е най ефективно направено :
Първо: от цялото не мюсюлманско население се вземат деца, а не се мобилизират женени мъже за войската на султана, която води военни действия. Така не остават деца сираци - защото войната убива войници.А българи войници няма ...
ВТОРО: Взетите деца се обучават- те са най обучената част на населението: от тях се назначават кадии/съдии/, имами и се попълва еничарския корпус, както и се попълва състава на обслужващите огромните функции , в градините в складовете, където ежедневно пристигат кервани със стоки. По този начин се увеличава мюсюлмюнското население със образована, добре обучена част. От една страна пролятата българска кръв щеше да е много по вече, ако ги вземаха войници. Давайки дете те запазваха семейството, отглеждана българчета, запазваха българщината, устояха почти 5 века в съжителство с една жестока система. Българите имаха своите общини, църкви, училища, развиваха търговска дейност, запазиха се, като етност благодарение на " кръвният данък -зловеща практика на османското "присъствие" , и в същото време, даващ на султана силата на подчинението, рамка, която спира развитието на мохамеданите. Затова българите надделяват с наука, развитие. Българин строи фабрика за сукно и задоволява нуждите на султанската армия. Българи са на важни икономически постове: те търгуват произвеждат. Пращат децата си да се учат в Русия и на Запад. Българи отиват лятото, на тйфи като градинари на Запад, те са строители в империята, строят църкви, джамии, строят Цариград, Букурещ.

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2925186
Постинги: 1149
Коментари: 3364
Гласове: 5874
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?