Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.11.2015 00:27 - Таксидиотите - истинските български будители и тайните бойци на българското православие
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 3468 Коментари: 3 Гласове:
0

Последна промяна: 06.11.2015 00:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 

За институцията на таксидиотството

 

 ук е главата на проигумена Дамаскин, който беше на таксид в Свищов и там биде убит от агаряните в лето 1779." (Това е надписа върху ковчеже в костницата на Хилендарския манастир.)

 

Надпис върху ковчеже в костницата на Хилендарския манастир

 


 

 

 

 

 

През петнайсети век българските земи вече са включени в границите на османската държава и плътно обхванати от османската администрация. Чисто биологическият, стопански, верско-религиозен и културен натиск са огромни. Дълго време учехме, че народният организъм изкарва първите три века от робството едва ли не в състояние на ступор. И после изведнъж от нищото се появява

Паисий Хилендарски

, който възвръща народната свяст. Всъщност Паисий Хилендарски е само брънка, макар и най-внушителната, от несекналия монашески подвиг през всичките векове на робството, подвиг, към който българската историческа наука все още е в дълг.

 

При липсата на собствена държавност, българската народност прави единствения верен ход в условията на враждебната политическа и верска среда - тя припознава себе си и поставя знак на пълно равенство с източноправославната вяра. В този смисъл манастирите израстват като средища, които акумулират всички възможни в условията на робство форми на обществен живот - религиозен, икономически и културен. След чуждото нашествие и завоеванието първата задача на манастирските средища е оцеляването, втората - спасяването на духовността, на писмената традиция, на книжовността, а третата - изнасянето й отново в народната тъкан. Така те се превръщат за дълъг период от време в единствената опора на народността.

 

Връзката на манастирите с българския етноареал се осъществява чрез институцията на таксидиотството. В превод от новогръцки "таксидиот" значи "пътник", но и "духовник", "изповедник"... Тоест таксидиотите са принадлежащи към черното духовенство лица, които обаче пребивават не в затвореното и извисено духовно пространство на манастира, а в светска среда, където изпълняват мисионерски - богослужебни и просветителски функции.

 

Таксидиотството е сред най-интересните феномени в родната ни история. То е етап от българското национално узряване, който при изчерпване на функциите и появата на нови приоритети естествено отмира към средата на XIX век.

Постепенно през XVIII и първата половина на XIX век страната е покрита с плътна мрежа от метоси в по-важните селища. Според Иван Радев, един от малцината ни по-задълбочени изследователи на таксидиотството, "метохът е едновременно молитвен дом, страноприемница и средище за просвета". С най-добре развита мрежа от метоси са най-големите български манастири - Рилският, Зографският

и

Хилендарският

. За таксидиоти се изпращат по правило най-интелигентните монаси; повечето са въведени в архимандритски сан, мнозина вече са били игумени, тоест притежават и необходимия социален опит.

 

Според твърдението на Климент Рилец "изпращането на един манастирски брат за духовник (таксидиот) ставало след продължителна подготовка в манастира, при пълна телесна и духовна зрелост.

 

Освен Паисий Хилиндарски, по-известни такива като него са: Йеромонах Йосиф Брадатий от Рилския манастир, който е живял между 1690 и 1759 година. Той е написал и превел оригинали от гръцки на български език така, че те били пригодени и приспособени по стил и по съдържание на неговото съвремие, за да бъдат достъпни за народа. Йосиф Брадатий непрекъснато е обикалял България и е разнасял със себе си четиринадесет книги. Само от описанието на Йосиф Брадатий може да се разбере за живота на таксидиотите; Архимандрит Неофит Бозвели е роден в Котел около 1780 или 1783 и умира през 1848 година., който става голям български книжовник и голям обществен деец от времето на българското възраждане. Неофит Бозвели е приел монашеството в Хилиндарския манастир през или около 1812 година. Той е учител и свещеник в град Свищов, където е открил българско, светско училище заедно с Емануил Васкидович, също български учител и книжовник, в което се е давало светско образование. Неофит Бозвели е един от организаторите и ръководителите на църковните борби за самостоятелна българска църква и гръцката патриаршия го изпраща на заточение в Света Гора; Йеромонах Теофан Рилски; рилският книжовник-монах Харитон; Аверкий Попстоянов; рилският таксидиот хаджи Агапий, който е съдействал да се открият училища в Стара Загора, Чирпан, Хасково, Дупница, Кюстендил и другаде. Друг велик таксидиот е Теодосий Синайски от 1838 год., който е бил голям български книжовник, печатар и таксидиот от Синайския манастир. Теодосий Синайски открива печатница в град Солун, но при пожар тази печатница е изгоряла. Това се е случило някъде около 1842-43 година. Други известни таксидиоти са още: първия Български Екзарх Антим І-ви Видински; митрополит Иларион Макариополски, а и дякона Васил Левски, който също е бил таксидиот.

 

Една от най-важните дейности на таксидиотите била финансовата. Те събирали милостиня, чрез която се поддържала дейността на големите манастирски центрове.

 

Те са отивали и до най-затънтените кътчета на страната и са основавали там временни или постоянни килийни училища, където са научавали малките ученици, а и по-големи да пишат и да четат на български език. Писането е ставало на добре изгладени дъски, които били намазвани отгоре с восък и върху това е било писано с остър предмет или заострена, като съвременния молив клечка и тези дъски са били наричани “Панакида”. Таксидиотите са предпазвали по-простото българско население от гърчеене и от домогванията на Гръцката църква за духовно владичество. Благодарение на тези благородници, смело можем да ги наречем така, в много градове и села са се извършвали богослужения на български език и то много, дори векове, преди църковните борби на българите и провъзгласяването на Българската екзархия. Таксидиотите, това са били истинските български будители. Те са ограмотявали българското население и са разпространявали с много голямо себеотрицание, настойчиво и методично българската писменост с достъпни за най-обикновения българин книжнина и житейни сборници. Има случаи, когато султанът категорично е отказвал някакво прошение или искания направени до него от богати чорбаджии и еснаф, но когато се намесвали таксидиотите и отивали те, лично, при султана със същите тези искания, то тогава султанът веднага изпълнявал исканията на таксидиотите. Такъв е и случаят и с църквата “Света Неделя”, но за това по-долу. Какво е карало турските султани да изпълняват желанията на таксидиотите, това не се знае и си остава загадка, но е неоспорим факт, че наистина е било така. Таксидиотите са имали специално разрешение от турските власти и Султана и то с издаден от него документ, че те имат правото да носят оръжие.

 

 

 

 

 

 

Пътуващите монаси таксидиоти са разработили още в първите векове на робството цяла система от бойни техники, за да оцелеят във враждебната среда и да могат да съхранят народната свяст.

 

В своята книга "Бойни изкуства и военно дело на древните българи" Дориян Александров е отделил специална глава за бойните умения на таксидиотите. Той твърди, че има запазени сведения за наличие на цялостна бойна система при монасите таксидиоти, тъй като в своите пътувания те били изложени на безброй опасности, както от страна на турци и гърци, така и от страна на разбойници, защото пренасяли непрекъснато пари и ценности.

 

Монасите, пише Дориян Александров, избрали тоягата като основно средство за самозащита, което може да обезвреди, но не и да убие нападателите с цел да не се пролива кръв. Системата на таксидиотите била комплексна и включвала бой и фехтовка с тояга, техники с голям железен кръст, самоотбрана с продълговата кожена торба - кемер, която се носела препасана на кръста под расото и когато била пълна с монети, се превръщала в страшно оръжие, ръкопашен бой с кама, ръкопашен бой с голи ръце и борба. Освен това се изучавали приложна психология, методи на дегизиране, преобразяване и преправяне на гласа, както и специална психо-физическа подготовка на базата на религиозната практика. Авторът твърди, че преди години в Търновския църковен архив имало книга-ръководство (ръкопис с илюстрации) за системата на таксидиотите, препис от по-стари книги. По-късно тази книга изчезнала...


 

Тоягата била с кука на дебелия край, като овчарските геги. Била от твърдо дърво, дрян, габър или дъб, за да не може да бъде разсечена лесно с меч. Във филма "Козият рог" Антон Горчев и Катя Паскалева демонстрират именно такъв бой с тояги, какъвто са практикували българските монаси таксидиоти. Големият железен кръст бил второто основно оръжие на таксидиотите. Кръстът можел да се държи по четири различни начина и също бил страшно оръжие в ръцете на експерт. Кожената торба или кемерът с парите също се използвали като оръжие.


 

Освен това таксидиотите се подлагали на тежки и продължителни тренировки, включващи упражнения за сила и техника, психически тренировки на базата на религиозната дисциплина, както и специални диети. Системата включвала упражнения в бягане, скачане (лъвският скок на

Васил Левски

), бързо катерене по дърво, както и методи за обезвреждане на насъскани кучета и преодоляване на водни прегради. За физическата подготовка се използвал особен тренажор, състоящ се от два успоредни стълба, забити в земята. Стълбовете се използвали и за отработване на длановите удари и ритниците в ръкопашния бой.

 

Психическата подготовка на таксидиотите се градяла върху основата на религиозната дисциплина и аскезата на православното християнство, най-ярко изразени в исихазма, който гледа на човека едновременно като на субект и обект на творчеството "добротолюбие", или както учи един от адептите на исихазма, авва Таласий: "Като придобиваме навик за добродетели, ние си връщаме чрез него природното свойство и се изкачваме към своето първоначално здраве." Таксидиотите практикували и редица други умения за оцеляване във враждебна среда, като дегизиране, преобличане, лечебни изкуства, изграждане на агентурен апарат, пароли, тайни явки, квартири и скривалища.

 

Сред народа са се носели легенди за тях и се е говорило, че те, таксидиотите, са можели да убият бик само с един юмручен удар в главата на бика, а с гегата си, на която са се подпирали са могли да излезнат сами срещу цяла банда от разбойници и са побеждавали. Ние знаем за такива случаи от разказите за китайските монаси от манастира “Шаулин.

 

След като премине многогодишната си подготовка и получи одобрение от стареца си, монахът, готвен за Таксидиот, трябва официално да бъде назначен за това служение. Назначаването на манастирските братя за таксидиоти в Рилската Света обител, например, обикновено ставало на годишния общобратски събор, свикван най-често през месец ноември. След одобрението и назначението си монахът Таксидиот получава от манастирското управление официален документ, т.нар. „свещенопечатно писмо” или „пандахуса” (владишко писмо), което представлява своеобразно официално препоръчително писмо, с което Таксидиотът се легитимира пред официалните турски власти и всички останали при своите пътуванията из поробените български земи. С „пандахусата” Таксидиотът се представя пред местния владика, който е най-често грък, както и пред елита на местната българска общност. На владиката Таксидиотът заплаща определена такса заради това, че ще събира помощи и дарения за своя манастир в неговата епархия, както и затова, че ще извършва Богослужения и треби, ще изповядва християните и ще бъде техен духовник. В „пандахусата” може да бъдат определени и границите на всеки конкретен „таксид”, както и градовете и селата, определени на Таксидиота от манастирската управа. „Пандахусите” били подновявани всяка година или върху тях били отразявани промените в заплатените такси на съответния владика.
 
Освен „пандахусата” за своята мисия Таксидиотът получава от манастирската управа, от своя духовен старец или предшественик най-важното, ценно и свято духовно оръжие – Свети мощи, съхранявани в дървена или сребърна мощохранителница, Които Таксидиотът носи неотлъчно със себе си и Които поставя за поклонение на християните в различните населени места, за които се грижи. Освен Светите мощи, Таксидиотът получава от Манастира и Богослужебен кръст, с който да служи и извършва требите по време на своята мисия, както и ред други необходими за Богослужбата и дейността му средства.

 

Могъщата организация, създадена от Васил Левски, просто дублира и заздравява една вече създадена, почти двувековна организация, към която самият Апостол е бил съпричастен. Именно в Хилендарския метох в Карлово е бил послушник дякон Игнатий. Той придружава вуйчо си хаджи Василий в таксидиотската му мисия в Ст. Загора през 1855-1858 гoдина. На 7 декември 1858 г. в Сопотския манастир бъдещият апостол е подстриган за монах, а на следващата, 1859 г., е ръкоположен от пловдивския епископ Паисий в чин йеродякон. Най-верният помощник на Дякона е не друг, а пак таксидиот - отец Матей Преображенски-Миткалото. Той прекарва 12 години в Атон, от 1850 до 1862 г., преди да се посвети на националната кауза. Моралният облик и чистота на Дякона, по вярното наблюдение на Дориян Александров, подсказват, че той е познавал истинските стойности на православната вяра и исихазмът в никой случай не му е бил чужд.

 

Има още много такива знайни и незнайни таксидиоти, които са отдали целия си живот за образованието на българите и за заздравяването на българската нация, църква и държава. Ценни източници за живота и труда на таксидиотите са автобиографията на Агапий и неговия “Сборник със слова”, които са били запазени в ръкопис.

 

©

Вестник "Сега"

,

http://www.pravoslavieto.com/docs/taksidiotstvo.htm


още интересни материали четете на: vselenabg.blogspot.co.at/




Гласувай:
0



1. didanov - Светецът от Байлово дядо Добри п...
06.11.2015 00:30
Светецът от Байлово дядо Добри призова да изчистим дявола от душите си
„България е на Бог кръстена” – твърди дядо Добри. „Всичко прави Бог за душите, за да не се трепем, и не иска вече да даваме на дявола душите си. Трябва да бъдем по-добри и да се обичаме, уважаваме и помагаме един на друг” – призовал старецът.
С тези думи посрещнал дядо Добри кръщелника си Борислав Николов. Старецът приел Боби в скромната си къщичка в Байлово. „На портата с приятелката ми ни посрещна една от дъщерите му – Богдана, след което влязохме вътре и разговаряхме повече от два часа. Срещата беше изключително зареждаща и вдъхновяваща. Никога няма да забравим най-вече думите му за мълчанието. Той ни каза, че мълчанието изчиства разума и мислите. Освен това ни довери, че „който мълчи, той не греши” – споделя пред „България днес” кръщелника на дядо Добри Боби.

Дядо Добри кръсти Борислав
„За мен дядо Добри е последният таксидиот (пътуващ монах, събиращ помощи), който обикаля нашите храмове, за да изпроси пари благородно и да ги дари. Той е уникален и винаги съм искал той да ме кръсти. Щастлив съм, че това се случи” – споделя пред изданието Борислав.
„Когато му казах, че искам да ми стане кръстник, той ми отговори: „На мен ми е писано да те кръщавам и да отговарям за теб пред Бог”. В събота столичанинът се върнал от Гърция и веднага отпътувал при дядо Добри, за да го види. „Предната вечер е сготвил уникална боб чорба съвсем сам. Хапнахме, беше страшно вкусна. Страхотно впечатление ни направи, че чете перфектно без очила, а е на 100 години. В стаичката му има много икони и книги на такава тематика, които чете без проблем” – споделя пред изданието Борислав.
Дядо Добри бил в изключително добро разположение на духа, посрещнал кръщелника си и приятелката му радушно, нагостил ги, а след това ги изпратил сам до портата – пише изданието.
Наскоро Франс прес посвети свой материал на дядо Добри. „Един 100-годишен просят с износени дрехи е почитан като светец в България. Той се е превърнал в символ на добротата в една страна, опустошена от бедност и корупция“ – отбелязва агенцията....
цитирай
2. didanov - Никола Стефанов Крушкин (Чолака), ...
06.11.2015 00:31
Никола Стефанов Крушкин (Чолака), наричан още „Шопският апостол“ е роден през 1836 г. в Бистрица. Като дете пада в огнището и си изгаря ръцете, оттам идва прякорът му -чолав, чолак. Рано останал сирак, той става послушник в Драгалевския манастир. Негов игумен по това време е отец Генадий, който е и член на Софийския революционен комитет. Там през 1862 г. Чолака среща Васил Левски. Събирайки дарове за манастира в качеството си на таксидиот, Никола Чолака обикаля градове и села и разпалва родолюбивата искра в сърцата на хората. Има заслуга за създаването на много от революционните комитети в Софийска околия, както и за този в Бистрица. Бистришкият революционен комитет е основан в къщата на Григор Ковачки. Председател му е Стоян Посипалката - от кой бистришки род е обаче не се знае. Самият Левски присъства на някои от заседанията на комитета. Революционната и просветителската дейност на Чолака вървят заедно. В неговата книжарница на Софийския пазар „Куру чешме“ (на ъгъла на ул. „Алабин“ и бул. „Витоша“), наред с песнопойките се предлагат революционни брошури. Там редовно се провеждат заседанията на Софийския революционен комитет, укриват се членовете му, както и двама Ботеви четници, единият от които е братът на Левски, Петър Кунчев. По заловени писма в Дупница, турците го откриват и залавят. Обесен е пред собствената си книжарница (днес там има паметна плоча) на 15 ноември 1877 година, когато руските войски са вече оттатък Балкана и Свободата е развяла знамена. Отива си с вярата, че народът ще бъде свободен, а героите - увенчани със слава. Главната улица в Бистрица носи неговото име, а признателните бистричани му издигнаха барелеф в центъра на селото.
....
..... Втора Харитонова преправка на “История славянобългарска” е уникална фототипна книга, издадена по повод 250-годишнината от написването на творбата на Паисий Хилендарски.
Преписът за пръв път вижда бял свят в Чирпан през 1831 г. Преди 180 години ръкописът е изнесен в Русия и по този начин делото на Паисий е пренесено извън пределите на населените с българи места. Това е въобще един от първите български възрожденски преписи, известни на руската академична мисъл по онова време.
Преправката има благополучна съдба – достигнала е до наши дни изцяло съхранена. Тя е дело на монаха таксидиот Харитон Рилец. Той прави също три преписа, на които нанася корекции на оригинала, без да нарушава неговата цялост. Те са известни в научния свят като Първа, Втора и Трета преправка. Вторият препис е с най-висока художествена стойност – приема се, че той е сред най-красивите преписи на Паисиевата история. Особено важните пасажи на Харитон Рилец са подчертани в червено, а шрифтът е уголемен. Третата преправка е изгубена. Запазените, според науката, произхождат от Поп-Йоанова преправка, която е изготвена в с. Змейово, а тя е сходна с Рилската, писана на ръка от монаха Паисий Рилец.
цитирай
3. didanov - 11. 2014. . . . Светското име на ар...
06.11.2015 00:31
11.2014.... Светското име на архимандрит Христодул е Христо Аврамов. Той е от Монтана. Завършил е три висши образования - агрономия, икономика и право. От няколко години той вече служи на Бога. През април Негово Високопреосвещенство Видинският митрополит Дометиан възведе в архимандритско достойнство йеромонах Христодул.
Архимандрит Христодул назначи за първи път в новата история на манастира таксидиоти (таксидиот - "пътник", пътуващ православен монах, който събира помощи, доброволни пожертвования за манастир). Всред тях са проф. Дечко Свиленов, проф. Иван Гавраилов, Божидар Орлов, доц. Борислав Великов, Бисер Траянов, Евгени Юревич, Николай, благодетел на манастира, Ангел Ахат, Божидар Орлов, Веселин, свещеник Кирил Янис от Гърция, Цветелин Кънчев-Дон Цеци, бате Илко Аджамията... Новоогласеният игумен изпроси благословията на митрополит Дометиан да назначи за таксидиоти и жени - Василена, Иванка, Маргарита, Илонка, Янка, презвитера Нора и др.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2927384
Постинги: 1149
Коментари: 3364
Гласове: 5875
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?