Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.09.2015 15:02 - Kaлашникът в класната стая или спомен за часа по военно
Автор: didanov Категория: История   
Прочетен: 1193 Коментари: 1 Гласове:
4

Последна промяна: 06.10.2015 13:24

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  Kaлашникът в класната стая или спомен за часа по военно

 

1973 набор се оказаха последните, които не само са държали в ръцете си автомат Калашников като ученици, но са го разглабяли и сглабяли за норматив.

 imageДългогодишните кадри на Министерството на просветата и на учителските колективи помнят как преди 25 години в средните училища се получаваше елементарна военна подготовка, посредством изучаване на предмета Начално военно обучение (НВО). Най-ярък спомен пък за него са запазили всички, които са имали честта да бъдат десетокласници в НРБ.  Подобно обучение е имало във всички страни от социалистическия лагер и е целяло да подготви младежите за бъдещата война. Деветокласниците са изучавали НВО в обем от 108 часа, а десетокласниците – 36 часа годишно. Значителна част от преподавателите са били офицери от запаса с педагогическа квалификация. Дори по едно време в Националната спортна академия се открива и профил “преподавател по НВО”.

imageОбучението освен военна подготовка е давало и доста добра такава за реакция при възникване на всякакви аварийни ситуации. Изучавало се е как да се реагира при земетресения и други природни бедствия, реакция в случай на атака, и не на последно място как да се оказва първа помощ. В някои училища е имало и бомбоубежища. При сигнал се е учило как за максимално кратко време да се вземат и нахлузят противогазите, и с тях учениците да се насочат към бомбоубежищата. Също така, какво и как да се прави, за да няма паника – най-големият убиец. Кабинетите по НВО са били сред най-добре оборудваните, а за мнозина ученици са били любимото място в училище. Ентусиазирани учители по НВО, с помощта на различни ведомства и с доброволния труд на учениците през свободното си време успяват да изградят дори и спортни стрелбища в училищата си.

imageСред ученическия фолклор обаче още се носят легенди за част от преподавателите по тази дисциплина. Някои са били откровени простаци, най-често пенсионери от армията, с грубо и арогантно държание, на които им се е щяло страхливо и похотливо да попипват ученичките. Ръсели са глупост след глупост, а когато са били в добро настроение са се правели на пичове, като са разпускали с разказване на мръсни вицове. В резултат на тяхното обучение се ражда шегичката “Как трябва да държим автомата при ядрен взрив? Далеч от краката, за да не ни капе по тях”.

Строевата подготовка и маршировките до откат с песен на уста за поддържане на бойния дух сред младите бранители на Родината, също са били част от програмата по военно. Те обаче не са били никак любими (меко казано) на младежите от горен курс, но не е можело да се мине без тях. Сред задачите на военните педагози са били и да командват с ревове от мегафон тренировките в училищния двор за поредната манифестация. Особено към края на режима учениците чудесно са разбирали тъпотията на това, но е било безсмислено да се роптае на глас.

imageОбучението е завършвало в края на 10 клас с военнополеви двуседмичен лагер в специализирани бази. Там с военизирани игри и стрелби с пневматично, малокалибрено и бойно оръжие (АК-47) те са показвали уменията, които са придобили в час. На него практическите учебни занятия са били съобразени с възрастовите особености и психиката на девойките и младежите. При девойките се е наблягало на занятията по гражданската защита и медико-санитарната подготовка, а при младежите – на бойно-приложните спортове. На тези лагери са се събиралии и е трябвало да действат в пълен синхрон четири категории офицери – кадрови офицери, преподаватели по НВО, офицери от Организацията за съдействие на отбраната (ОСО) и запасни офицери, мобилизирани като взводни командири. Водещи са били офицерите педагози от системата на просветата. Днешно време почти няма ученик от онези времана, който да не си спомня с носталгия за големия купон, който се е вихрел по време на тези лагери.

imageЗа съжаление у нас всичко хубаво и полезно все някога свършва. На 1 септември 1990 предметът НВО е изваден от учебните програми, а преподавателите – уволнени. Неотдавна военното обучение отново се завърна в българското училище, но в осакатен вариант, като част от часовете на класа. Въпреки това обаче, днешното младо поколение реално е неподготвено за реакции при каквито и да било извънредни обстоятелства. На практика никой не си мърда пръста да научи децата на елементарно оцеляване. Родителите си мислят или по-скоро им се щете, че ще ги научат в училище, както някога са ги учили тях.

В момента се правят чести проверки на сигнализацията в градовете. Но почти никой не може да различи сигналите за въздушна опасност от сигнала за химическа атака, например. Нещо което се е изучавало навремето в часовете по НВО. Жалко е също, че ако сега се случи някакво бедствие най-големи жертви ще има сред младите, които нямат знанията и уменията, как да реагират в дадена критична ситуация. Да не говорим за оказване на елементарна първа помощ.

http://socbg.com
още интересни материали четете на: vselenabg.blogspot.co.at/




Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. germantiger - ...
01.10.2015 00:48
Аз съм набор 74, но с автомат "Калашников" (който за "предтеча" има германските mb42, mp 43 i Stg 44) се запознах още в... началното училище като бях в кръжок, забележи... "Млад милиционер" :) напълно сериозен съм - тогава като деца разглобявахме и пистолет "Макаров" също. Разглобявахме "Калашников" и със затворени очи, което никак не е трудно понеже е в ръцете ти и контакта с оръжието е почти непрекъснат.

От дни се псувам на лс с бгман, та той в импотентността си да отговори на моите истини (и цинизми, зщаото и в двете не ми е равен), днес направил постинг (махнат от модераторите) в който показал наши лс и освен това ме подозира, че съм... ченге :) ;) ето - бил съм и в кръжок Млад милиционер - ей ще изляза аз една кука накрая "ба си" ;)

Вица за капещия Калашник не го знаех, но и аз съм нямал военно обучение, както правилно пише в постинга ти за набора и падането от програмата.

Интересно инфо и добре поднесено, без син или червен уклон (а про по в БГ сини никога не е имало, всичко е пурпусно червено:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: didanov
Категория: История
Прочетен: 2322072
Постинги: 1136
Коментари: 3354
Гласове: 5788
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Цар Мидас, бриги и пеласги – Троя е на Балканите?
2. Българското хоро - древно писмо от живи йероглифи
3. Тракийският император Роле и паметника на цар Мида
4. Корените на българската народност
5. Българският генетичен проект
6. "Как ни предадоха европейските консули"
7. Мегалитите - трогателно свидетелство за детството на човечеството
8. ДЖАГФАР ТАРИХЫ, ПЕЛАСГИТЕ и остров КРИТ
9. Сурва Година, Сура Бога и Веда Словена
10. Древно-тракийско скално светилище под Царев връх – предшественик на Рилския манастир
11. неизвестното племе на мияците
12. Масагетската принцеса Томира и битката й с персийския цар Кир
13. Хубавата Елена в Египет
14. Склавини и анти в долнодунавските земи
15. Кои са мирмидонците?
16. Еничаринът Склаф, името Слав и робите
17. Аспарух, Мемнон и етиопските българи
18. Името на Кан(ас) Аспарух не е случайно
19. Срещата м/у Калоян и Пиер дьо Брашо
20. Амазонките на Тезей, Херодот, Дахомей, Южна Америка и Африка
21. Фердинанд I, славянин и потомък на витинските князе.
22. НОВ МЕТОД ЗА РАЗЧИТАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РУНИ
23. Амазонките в древността (Тракия, Мала Азия,Либия)
24. ПОЛИСЪТ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА
25. АТЛАНТИ ЛИ СА МИТОЛОГИЧНИТЕ ТИТАНИ?
26. Черноморската Троя – тайната на Ропотамо
27. Брут Троянски - легендарният първи владетел на Британия
28. ЧУЖДИЦА ЛИ Е НАИМЕНОВАНИЕТО "ТРАКИ"?
29. О неразумний, защо се срамиш да се наречеш...мизиец?
30. Черноморската Троя - коя българска река е Омировата Симоис?